PO Management

Open menu
Thema's
Doorgaande ontwikkellijn po/vo
Doorgaande ontwikkellijn po/vo

10 - 14 onderwijs: waar begin je dan? Scholen werken er hard aan om een goede aansluiting te vinden bij hun leerlingen. Initiatieven waarbij basisscholen en middelbare scholen sámen werken aan een doorgaande ontwikkellijn gaan nog een stap verder. Onderwijstrajecten speciaal gericht op 10-14-jarigen staan volop in de belangstelling.

Margareth Arnts, procesbegeleider van een aantal van deze trajecten, geeft een inkijkje in de motieven en aanpak van de Dr. Lammerts van Buerenschool (LvB) en het Hendrik Pierson College (HPC) in Zetten. Samen zijn zij dit jaar gestart met het 10-14-onderwijsprogramma ‘De Overstap’.

Lees verderKwaliteit
Kwaliteit in beeld
Kwaliteit in beeld

Het is geen geringe opgave om zicht te hebben op de kwaliteit van het onderwijs en daar gericht op te sturen. Dat vraagt om stuurmanskunst en een goed instrumentarium. In dit artikel leest u hoe u invulling kunt geven aan die verantwoordelijkheid op een manier die tegemoetkomt aan uw eigen ambities en de eisen die vanuit de overheid gesteld worden. We gebruiken daarvoor een kwaliteitskader.

Lees verderKwaliteit
Het ontwikkelen van leerpotentie
Het ontwikkelen van leerpotentie

Denk in kansen, niet in beperkingen. Je kunt veel meer dan je denkt! Als je de lat hoger legt, zul je zien dat je er uiteindelijk overheen springt. Zo zou je de term leerpotentieel kunnen omschrijven. Met de juiste aanpak kun je je cognitieve capaciteiten sterk vergroten. Wat hebben kinderen nodig om te groeien?

Lees verderDidactiek
Dr. Tammy Hefflebower over betrokkenheid
Dr. Tammy Hefflebower over betrokkenheid

Als leerlingen betrokken zijn bij de lesstof, nemen ze deze beter op, zijn ze enthousiaster en willen ze meer leren. Dat is de theorie. Maar hoe werkt het in de praktijk om leerlingen meer betrokken te krijgen? Dr. Tammy Heflebower is toptrainer van Marzano Research en medeauteur van het boek Betrokkenheid! Zij komt naar Nederland om op 25 januari 2018 een masterclass over leerlingbetrokkenheid te geven. PO Management sprak alvast met haar.

Lees verderDidactiek
De 4 sleutels voor een effectieve les
De 4 sleutels voor een effectieve les

Hoewel er in de afgelopen decennia nogal wat claims zijn gelegd op wat echt zou werken in de les, blijken er maar een paar instructiethema’s te zijn die echt de moeite waard zijn om blijvend te doordenken. Deze thema’s kunnen worden teruggebracht tot vier vragen:

  1. Stelt de leerkracht een scherp leerdoel in de les?
  2. Volgt de leerkracht ‘de kortste weg naar Rome’?
  3. Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?
  4. Stemt de leerkracht af op verschillen?

 

In dit artikel spreken we Theo Wildeboer en Fred Kramer over hun boek. Na een jarenlange samenwerking op het terrein van instructievaardigheden en lesbesprekingen schreven ze samen het boek Slim! De 4 sleutels voor een effectieve les. En niet zonder reden. De auteurs zien nogal eens dat directeuren het scoren van de (digitale) kijkwijzers belangrijker maken dan het gesprek. ‘Wanneer je als directeur honderdtwintig vaardigheden afvinkt en daarna ook nog eens flink rondstrooit met tips en suggesties voor verbetering, dan kraak je het zelfvertrouwen van de leerkracht.’

In dit artikel worden de 4 sleutels voor een effectieve les uitgewerkt met praktijkvoorbeelden.

Lees verderDidactiek
Nieuw toezicht: Wat kunt u verwachten?
Nieuw toezicht: Wat kunt u verwachten?

Vanaf 1 augustus 2017 is het nieuwe onderzoekskader van de inspectie van kracht. Daarin ligt de nadruk op het eigenaarschap van besturen en scholen wat betreft de onderwijskwaliteit. De manier van toezicht houden gaat om die reden fors op de schop. Maar ook de inhoudelijke beoordeling van de kwaliteit van het onderwijs verandert.

In het gepubliceerde onderzoekskader staat op hoofdlijnen beschreven wat de eisen zijn die de inspectie aan u gaat stellen.

Lees verderKwaliteit
Mindfulness brengt klas rust en concentratie
Mindfulness brengt klas rust en concentratie

Hoe zorg je ervoor dat kinderen alle prikkels op school en daarbuiten goed verwerken en minder last hebben van spanning? Irma Smegen schreef er een boek over: Spelen in Stilte. 

Een praktisch handboek waarin ze uitlegt hoe je met mindfulness spelenderwijs kinderen leert zich te ontspannen en zich te concentreren, zodat ze meer in balans blijven.

Lees verderPedagogiek
COG Drenthe gaat administratiedruk te lijf
COG Drenthe gaat administratiedruk te lijf

Veel leerkrachten vinden hun vak fantastisch. Maar het beroep is er in de loop der jaren niet leuker op geworden. Sterker nog: velen lopen op hun tandvlees. De reden: de enorme hoeveelheid administratie.

COG Drenthe gaf drie basisscholen de ruimte te onderzoeken of het niet anders kan en ontwikkelde DNA: De Nieuwe Aanpak.

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!