PO Management

Open menu
Thema's
Leerkrachten met impact
Leerkrachten met impact

Schoolleiders hebben de belangrijke rol leerkrachten te stimuleren de gegeven professionele ruimte te gebruiken om hun lesgeven voortdurend te verbeteren. In dit artikel wordt een model voor 'Komen tot leren' gepresenteerd.

 

Lees verderProfessionalisering
TALIS: Schoolleiders en leraren maken het verschil
TALIS: Schoolleiders en leraren maken het verschil

Elke vijf jaar wordt het grootschalige Teaching and Learning International Survey (Talis) uitgevoerd in tientallen landen door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Nederland doet in 2018 voor de eerste keer mee aan Talis met het basisonderwijs (groepen 3 t/m 8) en voor de derde keer met de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

In dit artikel worden uitkomsten uit het TALIS onderzoek van 2013 besproken.

Lees verderOnderzoek
'Het Nederlandse onderwijs klooit maar wat aan.'
'Het Nederlandse onderwijs klooit maar wat aan.'

Er is iets gaande in het Nederlandse onderwijs. Daar is hoogleraar Onderwijsvernieuwing Rob Martens van de Open Universiteit van overtuigd. ‘Ik merk het in gesprekken met leerkrachten en schoolbesturen. We staan aan de vooravond van de grootste onderwijsvernieuwing in vijfhonderd jaar.’

Lees verderOpinie
Jos de Blok: Schep de juiste condities
Jos de Blok: Schep de juiste condities

De NRC benoemde hem tot hogepriester van de kleinschalige zorg. Hij is vijf keer op rij tot beste zorgondernemer van Nederland verkozen, is pas 11 jaar actief en heeft inmiddels meer dan 9000 mensen in dienst.

Jos de Blok is een eigenzinnige, down-to-earth ondernemer die van Buurtzorg Nederland in no time een succesvol en mensgericht bedrijf heeft gemaakt. Een gesprek over zorg, maar zeker ook over onderwijs. De overeenkomsten zijn talrijk.

Lees verderOpinie
Onderweg naar kindgericht onderwijs
Onderweg naar kindgericht onderwijs

Werk maken van kindgericht onderwijs biedt kansen voor een lerend team. De basis voor die samenwerking moet vooral worden gevonden in het primaire proces bij elk van de teamleden. Door samenwerking en het durven doorbreken van vertrouwde routines kunnen leraren en leerlingen hun eigen successen realiseren.

Dit artikel is geschreven door Dolf Janson als onderdeel van een serie artikelen over kindgericht onderwijs in samenwerking met Wij-Leren.nl.

Lees verderManagement
Staken we alleen voor het geld?
Staken we alleen voor het geld?

Afgelopen oktober (2017) vond er een landelijke staking plaats onder basisschoolleraren. De belangrijkste reden is een financiële: het grote salarisverschil vergeleken met leraren in het vo.

We legden vier basisschooldirecteuren daarom de volgende stelling voor:
leraren in het basisonderwijs moeten niet alleen voor het geld staken!

Lees verderManagement
Staken we alleen voor het geld?
Staken we alleen voor het geld?

Afgelopen oktober (2017) vond er een landelijke staking plaats onder basisschoolleraren. De belangrijkste reden is een financiële: het grote salarisverschil vergeleken met leraren in het vo.

We legden vier basisschooldirecteuren daarom de volgende stelling voor:
leraren in het basisonderwijs moeten niet alleen voor het geld staken!

Lees verderOpinie
De sociocratische school: de persoon centraal
De sociocratische school: de persoon centraal

In Deurne is sinds januari 2017 de sociocratische school LOS geopend voor primair en voortgezet onderwijs. In nog geen jaar tijd groeide het leerlingenaantal van 10 naar 26. Ook kinderen die net een beetje ‘anders’ zijn en zich niet thuis voelen in het reguliere onderwijs, vinden hun weg naar LOS. De reden? ’Kinderen mogen hier helemaal zichzelf zijn. Sterker nog: dat is het belangrijkste wat wij hun leren’, zegt Anja Lucas, een van de vijf initiatiefnemers van de school.

Lees verderKwaliteit

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!