PO Management

Open menu
Thema's
De denkkaders van John Hattie
De denkkaders van John Hattie

Waaraan hebben Apple, Martin Luther King en de gebroeders Wright hun succes te danken?

Het ging bij deze drie niet om de vraag wát ze wilden doen, maar om de vraag waaróm ze het wilden. Ze hadden allemaal een visie, een passie, een geloof. En ze waren allemaal in staat om die te verwoorden en met anderen te delen, aldus professor John Hattie.

Lees verderDidactiek
Ferd van den Eerenbeemt over De Groeischool
Ferd van den Eerenbeemt over De Groeischool

Praktisch en handzaam boek 'De Groeischool' verschenen
met een growth mindset komt ieder kind tot leren

Stel je voor: je hebt een groep 7 die relatief zwak is. Je vermoedt dat de leerlingen, eenmaal in groep 8, matig zullen scoren op hun eind-Cito. Wat te doen in zo’n korte tijd? Bestaan er interventies die een groep ineens op een hoger plan brengen? Dat zou zomaar kunnen…

Lees verderDidactiek
James Nottingham over de Leeruitdaging
James Nottingham over de Leeruitdaging

Waarom denken jonge mensen dat leren saai is? Waarom kiezen leerlingen de gemakkelijke weg? Voor James Nottingham, bedenker van de Learning Pit, is het streven duidelijk: ‘I cannot’ wordt ‘I cannot yet’.

Leren moet per definitie uitdagend zijn. Dat is de onderwijsfilosofie die hij van Australië tot Zweden met succes verkondigt. Volgens hem wordt niemand briljant geboren, maar kan wel iedereen tot grote hoogten stijgen.

Lees verderDidactiek
Learn like a champion
Learn like a champion

Teach Like a Champion is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderwijs. De didactische technieken uit dit programma worden dagelijks door duizenden leerkrachten gebruikt. De CED-Groep heeft het programma inmiddels verbreed. Ambitieuze scholen die laten zien dat ze op álle niveaus leren, kunnen het Learn Like a Champion-predicaat verwerven. Bijvoorbeeld basisschool De Branding.

Lees verderDidactiek
Professionele cultuur in ontwikkeling
Professionele cultuur in ontwikkeling

Tachtig jaar onderwijservaring, geschraagd door theoretische onderbouwing. Het boek Professionele cultuur in ontwikkeling van Gerard van den Hoven en Spier ten Doesschate is een zorgvuldig samengesteld document waarmee iedere schoolleider zijn voordeel kan doen.

"Een goede schoolleider spreekt zijn teamleden aan op hun professionele kwaliteiten, aldus Van den Hoven. “Niet op wie ze zijn, maar op wat ze kunnen. In professionele organisaties gebeurt dat volop, in ambtelijke organisaties niet of nauwelijks. Het leidt immers vaak tot ongemakkelijke gesprekken, die veel mensen liever uit de weg gaan. Wij ervaarden dat er, door je uit te spreken en door hulp te vragen maar ook aan te bieden, een open sfeer ontstond. In de taal van nu zouden we zeggen: het versterkte de professionele cultuur van de organisatie.”

 

Lees verderProfessionalisering
Lerarenprofessionalisering
Lerarenprofessionalisering

Lerarenprofessionalisering: iedereen is het erover eens dat het belangrijk is, maar hoe en wanneer doe je dat dan? Dat is vaak lastig in de drukke schoolpraktijk van alledag. Steeds meer scholen kiezen daarom voor een mix van bijeenkomsten en e-learning. E-learning Wizard biedt scholen een stappenplan aan voor het opzetten van een professionele leergemeenschap om teamleren te implementeren.

Esther van Wageningen (De Windwijzer) over lerarenprofessionalisering: 'Het moet gaan om dat wat je wilt leren en dat wat je wilt weten om jezelf verder te ontwikkelen.

Lees verderProfessionalisering
Schoolleiders en leerkrachten maken het verschil
Schoolleiders en leerkrachten maken het verschil

Met het dreigende lerarentekort is goede scholing en begeleiding van beginnende én ervaren leraren van groot belang om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden.

Effectieve professionalisering leidt er bovendien toe dat leraren behouden blijven voor het onderwijs. Dat zeggen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Wel moet effectieve scholing aan een aantal kenmerken voldoen.

Lees verderKwaliteit
Formatieve assessment
Formatieve assessment

De leerkrachten van de Van Ostadeschool in de Haagse Schilderswijk besloten twee jaar geleden om het over een andere boeg te gooien. Ze stopten met de vertrouwde manier van toetsen aan het eind van een hoofdstuk, waarbij kinderen scoren volgens de meetlat van de methode of de Cito-toets.

In plaats daarvan kijken ze nu de hele lesdag door naar wat leerlingen al kunnen. Om op basis daarvan betere beslissingen te nemen over de voortgang van het leerproces, over wat de volgende leerstap kan zijn. 

Kortom: ze schakelden over van summatief toetsen – zoals ze gewend waren – naar formatieve assessment.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!