PO Management

Open menu
Thema's
Benutten academische leerkrachten
Benutten academische leerkrachten

Hannah Bijlsma is leerkracht van groep 3 en daarnaast verbonden als onderzoeker (PhD) aan de Universiteit Twente. De combinatie van onderwijspraktijk en onderzoek sluit naadloos aan bij haar passie: onderwijsverbetering door de inzet en benutting van academische leerkrachtvaardigheden in het onderwijs. Met die passie heeft zij de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) opgericht.
De BAB streeft naar erkende ongelijkheid in schoolteams. In dit artikel houdt ze een gloedvol betoog voor meer academische leerkrachten voor de klas.

Lees verderProfessionalisering
Unitonderwijs geeft ruimte om te leren
Unitonderwijs geeft ruimte om te leren

Staat het onderwijs aan de vooravond van een grote verandering? Heeft het leerstofjaarklassensysteem zijn langste tijd gehad?
Volgens Emile Eshuis biedt een nieuwe manier werken, unitonderwijs, prachtige kansen. Iedere leerling volgt zijn eigen leerroute. Leerlingen voelen zich meer betrokken en leren meer. Ook leerkrachten zijn enthousiast. Interprofessionele teams zijn samen verantwoordelijk voor een grote groep leerlingen. Ook anderen dan leerkrachten kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers of zorgmedewerkers, en unitonderwijs is daarmee deels een oplossing voor het lerarentekort.

Lees verderDidactiek
Schoolleidersregister: 'Herregistratie kan in 3 middagen'
Schoolleidersregister: 'Herregistratie kan in 3 middagen'

In de vorige editie van PO Management (nr. 12 april 2019) lieten vier schoolleiders zich kritisch uit over het Schoolleidersregister. Het register was enigszins verbaasd over de kritiek. ‘Het register wil er juist voor de schoolleiders zijn en wil een bijdrage leveren aan de kwaliteit van geregistreerde schoolleiders en het aanzien van het vak.’ Lees alles over zaken als herregistratie, informeel leren en de wildcard.

Lees verderProfessionalisering
Kindgericht & toekomstbestendig veranderen
Kindgericht & toekomstbestendig veranderen

Veel scholen willen in hun onderwijs uitgaan van wetenschappelijke inzichten over ontwikkeling en leren. Ze willen de talenten van leerlingen en leraren optimaal tot bloei laten komen. Daarbij moeten oude structuren en gewoonten losgelaten worden en worden er nieuwe vaardigheden ontwikkeld. Maar hoe doe je dat zonder in één keer het roer om te gooien?

Dit artikel beschrijft 12 bewegingen die de goede kant op gaan. Hierdoor wordt duidelijk dat een gefaseerde groei richting gepersonaliseerd en kindgericht onderwijs mogelijk is. Daarmee wordt het pedagogisch ideaal bereikbaar voor veel scholen.

Lees verderKwaliteit
Hargreaves over samen professionaliseren
Hargreaves over samen professionaliseren

Onderwijsgoeroe is een groot woord. Zo wil hij zelf zeker niet genoemd worden. Toch behoort Andy Hargreaves tot de selecte groep onderwijsverbeteraars die wereldfaam heeft verworven. Hij leidde grote projecten in Schotland, Canada en de VS. Op vrijdag 24 mei komt hij naar Nederland. Waar de juiste manier van samenwerken toe kan leiden!

Hargreaves gaat nooit voor het snelle gewin. Hij kiest voor duurzame schoolontwikkeling en duurzaam leiderschap. De context is belangrijk, houdt hij zijn publiek voor. Iedere situatie vraagt om haar eigen aanpak en benadering. In zijn nieuwste boek Samen werken aan professionaliteit geeft hij prachtige voorbeelden van hoe je samen met andere professionals tot ongekende resultaten kunt komen. Doorgewinterde onderwijsprofessionals zijn er lovend over.

Lees verderProfessionalisering
Route naar onderwijs voor kansrijke mensen
Route naar onderwijs voor kansrijke mensen

Regionaal Transfercentrum Transvita werd vijf jaar geleden opgericht als initiatief om leerkrachten te behouden voor de arbeidsmarkt. Die markt is anno 2019 essentieel veranderd: dreigden leerkrachten voorheen boventallig te worden, inmiddels tekent zich een tekort aan vakmensen in het onderwijs af. 

Onze kernactiviteit is het organiseren van vervangingen’, aldus Marcel Hermens, Senior Coördinator Talentenpool. ‘Zo’n vijf jaar geleden hadden we te maken met een krimp in leerlingenaantallen en dreigden leerkrachten boventallig te worden. Wij besloten een invalpool op te zetten die we de naam ‘Talentenpool’ gaven.’

Lees verderManagement
Talent beter begeleiden
Talent beter begeleiden

Een goed gedifferentieerde instructie en verwerking, compacten en verrijken van de basisstof, verrijking in de klas of in een plusgroep, dat alles moet een school in huis hebben om meer- en hoogbegaafde kinderen een doorgaande leerlijn te bieden. Zodat zij gemotiveerd blijven en lekker in hun vel zitten op school. Om dit aanbod goed te organiseren, uit te voeren en te borgen, is een doortimmerd talentenbeleid onontbeerlijk.

Lees verderProfessionalisering
Van Plusklas naar Klusklas
Van Plusklas naar Klusklas

De Plusklas voor begaafde kinderen kent iedereen inmiddels. Minder bekend maar ook sterk in opmars is de klusklas. Veel scholen vinden dat die klas vooral bedoeld is voor kinderen met ‘gouden handjes’. Cognitie versus handenarbeid dus. Slimme leerlingen versus leerlingen die niet zo goed meekunnen. Een verkeerde insteek, zeggen anderen. Het vak techniek biedt iedereen de kans om ‘volledig los te gaan’.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!