PO Management

Open menu
Thema's
Alle kinderen willen uitgedaagd worden
Alle kinderen willen uitgedaagd worden

DAY A WEEK SCHOOL VIERT 10-JARIG BESTAAN

Day a Week School, kortweg DWS, stelt cognitief getalenteerde leerlingen in staat zich zo volledig mogelijk te ontplooien. En met succes, zo stellen de Amsterdamse initiatiefnemers, want in 2020 viert het onderwijsconcept haar tweede lustrum. Jaap Verouden, vanaf het begin betrokken, heeft zowel de school, de leerlingen als de leerkrachten de afgelopen tien jaar sterk zien groeien. Een belangrijk onderdeel van het DWS-concept is dat de kinderen leren om zichzelf doelen te stellen die verder reiken dan de vakinhoudelijke ontwikkeling alleen. 

Lees verderDidactiek
Nieuwe CAO PO
Nieuwe CAO PO

Op 11 december 2019 heeft de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) samen met AOb, CNV Onderwijs, FvOv en de PO-Raad een onderhandelaarsakkoord afgesloten. In de cao is een generieke salarisverhoging van 4,5% afgesloten en zijn nieuwe salarisschalen opgenomen voor adjunct-directeuren en directeuren in het primair onderwijs. 

Lees verderManagement
Duurzame afvalscheiding
Duurzame afvalscheiding

Schoolbesturen zijn steeds meer op zoek naar manieren om hun afvalstromen te herbestemmen. “In de thuissituatie van leerlingen zijn afvalscheiding en afvalreductie doorgaans al gebruikelijk, terwijl dat op scholen vaak nog niet het geval is.” Sebastian Koedam over circulair inkopen voor scholen en de nieuwe website die hen daarbij kan helpen.

Lees verderFacilitair
Zo verbeter je de teamvitaliteit!
Zo verbeter je de teamvitaliteit!

Wilt u als schooldirecteur handvatten krijgen om uw team een duurzame, positieve ‘push’ te geven? Onlangs verscheen het boek Geheimen van de managementboemerang. In dit artikel vertelt auteur Harm Krol wat deze boemerang inhoudt. Zijn boek heeft als doel om o.a. schooldirecteuren te inspireren met verbindend management hun organisatie te ontwikkelen tot een duurzaam vitale en energieke organisatie.

Lees verderManagement
Power to the teacher
Power to the teacher

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De leraar maakt immers het verschil. In de cao is vastgelegd dat leraren 10 procent van hun jaartaak moeten besteden aan professionalisering. Scholen dienen daarvoor zelfs de noodzakelijke voorwaarden te scheppen.

Maar de belangrijkste slagingsfactor blijft toch de intrinsieke motivatie van de leraar zelf: welke stappen neemt een leraar op het gebied van professionalisering? Hoeveel tijd besteedt hij of zij er werkelijk aan?

Lees verderE-learning
Power to the teacher
Power to the teacher

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De leraar maakt immers het verschil. In de cao is vastgelegd dat leraren 10 procent van hun jaartaak moeten besteden aan professionalisering. Scholen dienen daarvoor zelfs de noodzakelijke voorwaarden te scheppen.

Maar de belangrijkste slagingsfactor blijft toch de intrinsieke motivatie van de leraar zelf: welke stappen neemt een leraar op het gebied van professionalisering? Hoeveel tijd besteedt hij of zij er werkelijk aan?

Lees verderProfessionalisering
Methodeonafhankelijk werken
Methodeonafhankelijk werken

Kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs vraagt pedagogisch en didactisch vakmanschap. Maar waarom eigenlijk? En wat hebben de leerlingen eraan als leraren de methode flexibel gebruiken in plaats van slaafs volgen? Dit artikel gaat in op een aantal aspecten van methodeonafhankelijk lesgeven.

Lees verderDidactiek
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken

Juf Bianca inspireert kleuterleerkrachten het beste uit kinderen te halen door te focussen op spel. Begin oktober kwam haar nieuwste boek uit: Spelen in uitdagende hoeken.

Juf Bianca beschrijft in haar boek het zogeheten ‘achtbaanmodel’. ‘Het inrichten van een uitdagende hoek is als een achtbaanrit die je samen met de kinderen maakt. De kinderen gaan spelen, jij staat aan de kant om te kijken wat de kinderen doen met de materialen die je er neerlegt. Je kunt af en toe instappen om andere materialen toe te voegen of mee te spelen. Daarna stap je weer uit het achtbaankarretje om de kinderen te laten spelen. Ik noem het een achtbaan omdat het iets leuks is waar je samen met de kinderen instapt.’

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!