PO Management

Open menu
Thema's
Power to the teacher
Power to the teacher

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De leraar maakt immers het verschil. In de cao is vastgelegd dat leraren 10 procent van hun jaartaak moeten besteden aan professionalisering. Scholen dienen daarvoor zelfs de noodzakelijke voorwaarden te scheppen.

Maar de belangrijkste slagingsfactor blijft toch de intrinsieke motivatie van de leraar zelf: welke stappen neemt een leraar op het gebied van professionalisering? Hoeveel tijd besteedt hij of zij er werkelijk aan?

Lees verderE-learning
Power to the teacher
Power to the teacher

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van leraren. De leraar maakt immers het verschil. In de cao is vastgelegd dat leraren 10 procent van hun jaartaak moeten besteden aan professionalisering. Scholen dienen daarvoor zelfs de noodzakelijke voorwaarden te scheppen.

Maar de belangrijkste slagingsfactor blijft toch de intrinsieke motivatie van de leraar zelf: welke stappen neemt een leraar op het gebied van professionalisering? Hoeveel tijd besteedt hij of zij er werkelijk aan?

Lees verderProfessionalisering
Methodeonafhankelijk werken
Methodeonafhankelijk werken

Kindgericht en gepersonaliseerd onderwijs vraagt pedagogisch en didactisch vakmanschap. Maar waarom eigenlijk? En wat hebben de leerlingen eraan als leraren de methode flexibel gebruiken in plaats van slaafs volgen? Dit artikel gaat in op een aantal aspecten van methodeonafhankelijk lesgeven.

Lees verderDidactiek
Spelen in uitdagende hoeken
Spelen in uitdagende hoeken

Juf Bianca inspireert kleuterleerkrachten het beste uit kinderen te halen door te focussen op spel. Begin oktober kwam haar nieuwste boek uit: Spelen in uitdagende hoeken.

Juf Bianca beschrijft in haar boek het zogeheten ‘achtbaanmodel’. ‘Het inrichten van een uitdagende hoek is als een achtbaanrit die je samen met de kinderen maakt. De kinderen gaan spelen, jij staat aan de kant om te kijken wat de kinderen doen met de materialen die je er neerlegt. Je kunt af en toe instappen om andere materialen toe te voegen of mee te spelen. Daarna stap je weer uit het achtbaankarretje om de kinderen te laten spelen. Ik noem het een achtbaan omdat het iets leuks is waar je samen met de kinderen instapt.’

Lees verderDidactiek
Goede begeleiding van zij-instromers
Goede begeleiding van zij-instromers

Zij-instromers brengen vaak een eigen cultuur en expertise met zich mee. Volgens Karin van Wolferen, teammanager bij HCO (onderdeel van Bazalt Groep), kunnen zij dankzij een frisse kijk van buitenaf schoolteams optimaal versterken. De meeste zij-instromers geven er echter ook blijk van veel behoefte te hebben aan het snel aanleren van de juiste skills, vaardigheden waarop ze in hun oude beroep niet werden aangesproken.

Bazalt Groep begeleidt en coacht zij-instromers bij hun transitie naar onderwijsprofessionals, zodat zij niet vroegtijdig afhaken.

Lees verderManagement
Beter onderwijs door samenwerking
Beter onderwijs door samenwerking

Al twintig jaar werken Fontys Hogescholen en ruim 40 schoolbesturen in Brabant en Noord-Limburg samen aan beter onderwijs. En juist omdat het POS, zoals het partnerschap heet, zoveel verschillende ideeën genereerde, kreeg Marlon van de Put anderhalf jaar geleden de opdracht om de activiteiten te stroomlijnen en de benefits onder de aandacht van alle betrokken partijen te brengen.

Een flinke klus, maar het resultaat liegt er niet om. ‘We hebben de kwaliteitsaanpak zo gemaakt dat de leerlingen er echt baat bij hebben.’

Lees verderKwaliteit
Rekenonderwijs kan anders
Rekenonderwijs kan anders

PO Management nummer 12 besteedde in het artikel ‘Hoogleraar Anna Bosman over de meester met de bal (zie www.pomanagement.nl/whitepaper/391/) aandacht aan de discussie over reken-wiskundeonderwijs, die regelmatig opduikt in de publiciteit.

Volgens Dolf Janson versterkte deze bijdrage de polarisatie in het rekenonderwijs. Een gemiste kans, vindt hij. In dit nummer een bijdrage van Dolf Janson om rekenonderwijs positief te typeren…

Lees verderRekenen
Grej of the day: motiveren met raadsels
Grej of the day: motiveren met raadsels

Onderwijsland laat zich massaal enthousiasmeren en inspireren door een nieuw Scandinavisch initiatief: een grej of the day! Een wát van de dag? Een grej, oftewel een ‘ding’. Micael Hermansson, bedenker van grej of the day, is duidelijk: met een dagelijkse microles betover je de leerlingen, je nodigt ze uit om kennis tot zich te nemen en maakt leren weer cool. En dat alles zonder werkdrukverhoging!

Linda Lambrechts, schoolleider en leerkracht van basisschool Florencius te Haarlem, neemt de proef op de som.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!