PO Management

Open menu
Thema's
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs
Professionaliseren en blijvend beter onderwijs

Met het Nationaal Programma Onderwijs wordt in twee en een half jaar tijd € 8,5 miljard extra geïnvesteerd in het onderwijs om verdere vertraging en achterstanden van leerlingen te voorkomen en om opgelopen vertraging en achterstanden waar mogelijk zo snel mogelijk in te halen. Daarbij horen maatregelen om ervoor te zorgen dat interventies duurzaam effect hebben. In dit artikel zetten we mogelijke interventies op een rij en zoomen we in op het effect van professionalisering van leraren.

Leraarprofessionalisering behoort, samen met een-op-eenbegeleiding en peer tutoring, tot de meest effectieve interventies om leerachterstanden tegen te gaan. Dit resulteert ook in een langetermijneffect omdat de basiskwaliteit van het reguliere onderwijs verbetert, voor alle leerlingen.

Lees verderProfessionalisering
Kansenongelijkheid toegenomen door corona
Kansenongelijkheid toegenomen door corona

Hoewel kansenongelijkheid van alle tijden is, krijgt het onderwerp de laatste tijd veel aandacht. Niet alleen van minister Slob, die onlangs maar liefst een half miljard euro uittrok ter bestrijding van corona-achterstanden. Ook ‘het veld’ is er steeds meer mee bezig. Bazalt Groep, bestaande uit onderwijsadviesbureaus Bazalt, HCO en RPCZ, stak de thermometer in de kansenongelijkheid als gevolg van corona. Het onderzoek onderschrijft de urgentie van de aanpak.

Lees verderOnderzoek
Leidinggeven aan verandering
Leidinggeven aan verandering

Leidinggeven aan een school is ook leidinggeven aan veranderingen. Maar hoe geef je nu succesvol leiding aan een verandertraject? Wat doen succesvolle leiders precies?

Het onderwijs staat voor een grote transitie van leerstofgericht naar kindgericht onderwijs. De komende periode zal voor jou als schoolleider in het teken staan van deze transitie. Daarom is het belangrijk dat je als schoolleider goed weet hoe je succesvol leiding geeft aan deze verandering.

In dit artikel bespreken we de drie belangrijkste succesfactoren van goed leiderschap bij veranderingen: Persoonlijk leiderschap, regie en strategie en het bouwen aan een lerende cultuur.

Lees verderManagement
Schoolleiders over lessen coronacrisis
Schoolleiders over lessen coronacrisis

‘Never waste a good crisis’, drukken virologen en politici ons dagelijks op het hart. Het idee achter dit klemmende advies is dat een crisis niet alleen een boel ellende brengt, maar ook een indrukwekkende versnelling kan geven aan ontwikkelingen die al jaren op de rol staan. Hoe zit dat op school? Wat heeft het onderwijs geleerd van corona? Vijf schoolleiders staken hun vinger op en mogen vertellen.

Lees verderManagement
Waarderend onderzoek: grip op kwaliteit
Waarderend onderzoek: grip op kwaliteit

Wie openstaat voor ontwikkeling stuit soms op interessante nieuwe inzichten en sporen. Dat overkwam Martijn Schoonaard en Barbara van Kesteren, wier wegen elkaar dit jaar voor het eerst kruisten. We beginnen bij Martijn Schoonaard. Schoonaard werkt als kwaliteitsmedewerker bij KIEM Onderwijs & Opvang (13 kindcentra in Uden), is als schoolleider verbonden aan basisschool 't Mulderke aldaar en is samen met Peter Kerkhof eigenaar van SamenWijzer, een bureau dat organisaties helpt grip te krijgen op kwaliteit.

Lees verderKwaliteit
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab
Onderzoekend en ontwerpend leren in doe-lab

Wetenschap en techniek moeten een prominentere rol krijgen in het basisonderwijs. Daaraan werkt een aantal Noord-Nederlandse scholen samen binnen het initiatief STEAMpoint. Coördinatoren Tijn van Esch en Wiepie van Dijk vertellen over het concept en geven tips ter inspiratie voor andere teams.

Lees verderDidactiek
Lessen uit de lockdown
Lessen uit de lockdown

Als dit blad verschijnt, koersen we met een beetje pech aan op de tweede lockdown van de scholen. Weer een periode van (deels) thuisonderwijs via beeldschermen. Maar dit keer hoeft het ons niet te overvallen. Terugblikkend op de eerste periode komt onderwijsadviseur en ICT-expert Wytze Niezen met aandachtspunten en praktische handreikingen voor de effectieve inzet van ICT-middelen voor afstandsonderwijs. Hij vertelt hoe een school(bestuur) zich – nu alvast – goed kan voorbereiden.

Lees verderOnderwijs & ICT
Input toekomstagenda schoolleiders
Input toekomstagenda schoolleiders

Welke rol speelt de coronacrisis bij het nadenken over de toekomst van het schoolleidersvak? Wat hebben schoolleiders nodig om hun vak aantrekkelijk, beheersbaar en inspirerend te maken en te houden? Dat staat centraal in de ‘Toekomstagenda Schoolleiders’, waarmee elke schoolleider invloed kan uitoefenen op het beleid en de eigen toekomst(visie) kan vormgeven. Een schoolleider en een beleidsadviseur onderwijs onderstrepen het belang van deze agenda.

Lees verderManagement

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!