PO Management

Open menu
Thema's
Kies de beste interventies voor jouw groep
Kies de beste interventies voor jouw groep

Als je kon kiezen uit twee interventies om de leerprestaties van je leerlingen te verbeteren, welke zou je dan kiezen: een goede interventie, of de aantoonbaar beste? Leren Zichtbaar Maken (LZM) helpt je de interventies te kiezen die het beste passen bij jouw groep.

Lees verderKwaliteit
Kindgesprekken op cbs De Boustien
Kindgesprekken op cbs De Boustien

Ons onderwijssysteem is er hoofdzakelijk op gericht kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen. Voor andere aspecten van leren is minder aandacht. Zijn ze daarom minder belangrijk? Zeker niet, de ‘brede ontwikkeling’ doet ertoe. CBS de Boustien in het Friese De Westereen ontwikkelde daarom een systematiek voor kindgesprekken die deze brede ontwikkeling in kaart brengen.

Lees verderManagement
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2
De PLG - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 2

In de 21e eeuw zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat leraren gekwalificeerd zijn om technologie op de meest effectieve wijze in te zetten: welke technologie zet je wanneer in en met welke didactiek? Onderzoek van Kennisnet (2017) laat echter zien dat er een groot verschil is tussen de ICT-ambitie van het bestuur en schoolleiders en de werkelijkheid van de leraar. Leraren verschillen sterk in het gebruik van ICT-toepassingen en in hun bekwaamheid op dit gebied. Herkenbaar?

De professionele leer- en werkgemeenschap (PLG)

Zo doe je dat en dit heb je nodig

Lees verderProfessionalisering
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1
Pak je rol - Nog beter onderwijs vandaag - Dl. 1

Als schoolleider werk je continu aan duurzaam beter onderwijs. Je maakt een plan, stelt de ontwikkeldoelen vast en gaat samen met je team aan de slag. Uiteindelijk wordt de kwaliteit van het onderwijs voor het grootste deel bepaald door wat de leraar doet in de klas. In welke mate heb jij daar invloed op?

De schoolleider als facilitator voor leren van en met elkaar

 

Lees verderProfessionalisering
Excellent onderwijs in de praktijk
Excellent onderwijs in de praktijk

'Elk kind centraal' is de basis van het onderwijs op obs de Mienskip in het Friese Buitenpost. Ongetwijfeld zel deze visie ook voor veel andere scholen het uitgangspunt zijn.

Maar hoe pak je dat dagelijks aan met alle verschillen in de klas?
Hoe laat ik mijn onderwijs aansluiten op wat de kinderen nodig hebben?
Wie doet er mee met de instructie?
Wie heeft meer begeleiding nodig?
Welke kinderen hebben uitdaging nodig Hoe ga ik om met al die niveauverschillen en verschillen in de onderwijsbehoeften? 

Vraagstukken waar leerkrachten in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben en wat veel leerkrachten toch wel lastig vinden.

Het differentiëren tijdens een les is een van de belangrijkste vaardigheden van een leerkracht. Oog hebben voor ieder kind en datgeen bieden wat hij/zij nodig heeft. Differentiatie is kenmerkend voor het onderwijs op de Mienskip, zelfs dusdanig dat de school sinds 2013 vanwege deze zorgstructuur het predicaat Excellent mag voeren.

Lees verderKwaliteit
Ieder Kind Kansrijk
Ieder Kind Kansrijk

Goed voor leerling en leerkracht: 'Ieder Kind Kansrijk' buigt mindset leerkrachten om. 

Hoe kinderen presteren op school hangt nauw samen met de verwachtingen van de leerkracht. En of hij het nu wil (en weet) of niet: de leerkracht laat in zijn verwachtingen de achtergrond van een kind sterk meewegen. Van een kind dat in armoede opgroeit, verwachten we – ten onrechte – minder. Een expeditie brengt hierin structureel verandering.

Lees verderMotivatie
Laten we doen wat de bedoeling is
Laten we doen wat de bedoeling is

Het water stond de leerkrachten in de Westelijke Tuinsteden (Amsterdam) aan de lippen. Door het tekort aan leerkrachten dreigde een collectieve burn-out. Op 9 december 2019 hielden de basisscholen de schooldeuren een week gesloten om een plan voor het behoud van de onderwijskwaliteit te bedenken. Hoe een drastische ingreep leidde tot een inspirerend boek.

Lees verderMotivatie
Strategieën voor beter leren en onthouden
Strategieën voor beter leren en onthouden

Juf Sanne heeft de leerlingen van groep 7 in de afgelopen weken geleerd hoe ze het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp in een zin kunnen vinden. Hoewel de lesstof niet erg ingewikkeld is, weet zij dat sommige kinderen het moeilijk vinden. Dat is dan ook de reden waarom zij de lesstof regelmatig herhaalt.

Wat juf Sanne doet, is bijzonder effectief. Met deze korte herhalingsoefeningen draagt ze bij aan een beter begrip van de lesstof en zorgt ze ervoor dat de leerlingen de lesstof beter gaan onthouden. Wanneer leerkrachten in hun lessen strategieën toepassen voor beter leren én beter onthouden, dan dragen zij direct bij aan hogere leeropbrengsten. In dit artikel zetten we de belangrijkste strategieën op een rij.

Werken deze strategieën voor betere leren en onthouden altijd? Theo Wildeboer geeft in dit artikel het antwoord.

Lees verderDidactiek

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!