PO Management

Open menu
Thema's
Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB)
Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB)

De afgelopen tien jaar zijn onderwijs en kinderopvang op meerdere manieren concreet gaan samenwerken. Met als gemeenschappelijk doel het creëren van een doorgaande lijn van peuter- naar kleutergroepen. Zo is in het onderwijs de behoefte ontstaan om, net als bij de peutergroepen in de kinderopvang, ook in de kleutergroepen zicht en grip te krijgen op de pedagogische kwaliteit.

Diana Terlingen van de Lowys Porquin Stichting vertelt waarom zelfevaluatie-instrument PiB hierbij kan helpen.

Lees verderPedagogiek
Hoge verwachtingen: sleutelrol schoolleiders
Hoge verwachtingen: sleutelrol schoolleiders

We leven in een tijd van toenemende diversiteit in het onderwijs en stijgende verwachtingen van zowel leraren als leerlingen. In deze dynamiek speelt de schoolleider een cruciale rol. Dit betreft het maximaliseren van het leerpotentieel van zowel de leraren als de leerlingen. In dit artikel beschrijf ik vijf elementen die van betekenis zijn voor schoolleiders als het gaat om hoge verwachtingen van leraren en leerlingen.

Lees verderManagement
Duurzame impact maken
Duurzame impact maken

Dat duurzame impact meer tijd vraagt, is in de Staat van het Onderwijs 2024 een groot punt van aandacht. Terecht, vindt Maaike Palmbergen, programmaleider van Teach Like a Champion (‘Teach’) bij de CED-Groep. “Professionalisering op alle niveaus, goede borging en passend beleid horen erbij als je echt profijt wilt hebben van je investering voor de langere termijn.” Maar hoe zorg je voor die noodzakelijke borging, als het volgende speerpunt zich alweer aandient?

Lees verderKwaliteit
Mentoringprogramma's AVS
Mentoringprogramma's AVS

Startende schoolleiders hebben het niet gemakkelijk. Er ligt heel wat werk op hun bord en hoe bepaal je dan wat goed is voor je school én jezelf? Om beginnende directeuren een goede start te geven koppelt AVS nieuwelingen aan ervaren collega’s, die als coach en sparringpartner dienen. En dát bevalt heel goed.

Lees verderProfessionalisering
Maak je eigen onderwijsboek
Maak je eigen onderwijsboek

Natuurlijk wil je bijblijven in je vak. In de top 3 van meest genoemde professionaliseringsactiviteiten staat het lezen van vakliteratuur en discussiëren met collega’s over verbetering van het onderwijs op school. Daarnaast bespreken we in het po relatief vaak met collega’s de leerlingresultaten om onze aanpak te kunnen verbeteren. En steeds meer onderwijsprofessionals delen hun kennis in hun eigen onderwijsboek. Hoe pak je dat aan?

Lees verderProfessionalisering
Grip op ontwikkeling
Grip op ontwikkeling

Steeds meer scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en IKC’s zetten in op professionalisering van de leerkrachten. Hoe pak je dat gestructureerd aan? Hoe krijg je overzicht, zodat je ziet welke expertise je in huis hebt en op welke punten de organisatie kan worden versterkt? Civas O&K ontwikkelde een ‘professionaliseringsplatform’: een uitbreiding op de bestaande online academie die precies biedt waar scholen behoefte aan hebben.

Lees verderProfessionalisering
Gedrag verwachten is gedrag terugzien
Gedrag verwachten is gedrag terugzien

De onderwijsresultaten bleven achter bij De Sterrenkijker, een school voor leerlingen met gedrags- of psychische problemen. Ook het didactisch handelen verdiende aandacht. De school riep de hulp in van onderwijsadviseur Ria van der Sar. Intern begeleider Leony Ivits en gedragswetenschapper Maud van den Nieuwenhof vertellen: wat is er veranderd en hoe gaat het nu?

Lees verderDidactiek
Academische hybride leerkrachten
Academische hybride leerkrachten

De nieuwe generatie heeft behoefte aan beter, dagelijks en maatwerkonderwijs. Er is een grote rol weggelegd voor academische hybride leerkrachten.

Het lerarentekort, en de daarmee gepaard gaande lesuitval, vormt een groot maatschappelijk probleem en heeft negatieve gevolgen voor onder andere het kennisniveau van leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs.

Verwacht wordt dat het lerarentekort op den duur ook nadelig is voor de economie, omdat werkgevers steeds moeilijker aan gekwalificeerd personeel zullen komen. Gezien de grote maatschappelijke impact die het lerarentekort met zich meebrengt, is het noodzakelijk dit tekort terug te dringen.

Lees verderProfessionalisering

Partners

AVS
Blink
Civas Onderwijs & Kinderopvang
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van uitgeverij Leuker.nu.
Nieuwsbrief

Wilt u alles weten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs? Meld u dan direct aan voor de PO Management nieuwsbrief!