PO Management

Open menu
Thema's
FUWA PO 2024 in de praktijk
FUWA PO 2024 in de praktijk

Essentiële aanpassingen in FUWA PO 2024, nieuwe voorbeeldfuncties voor (adjunct-)directeuren en de nieuwe leeswijzer zijn sinds 1 oktober 2024 beschikbaar en van toepassing. Maar worden deze nieuwe afspraken en richtlijnen wel goed uitgelegd en toegepast?

Lees verderFinanciƫn
Roep om inclusief onderwijs steeds luider
Roep om inclusief onderwijs steeds luider

Een tot twee keer per jaar organiseert het Schoolleidersregister PO een zogenoemde kenniskring: een onderzoekstraject dat schooldirecteuren in staat stelt zich in een onderwerp te verdiepen en tevens punten voor herregistratie oplevert. De bij het register aangesloten schoolleiders kiezen zelf de onderwerpen voor de kenniskringen en de eerstvolgende kenniskring is gewijd aan inclusief onderwijs. Waarom staat dit bij veel schoolleiders hoog op de agenda?

Lees verderOnderwijs & Zorg
Collectief leren als fundament van schoolontwikkeling
Collectief leren als fundament van schoolontwikkeling

Hoe creëer je een school waarin mensen willen leren, zich durven uitspreken en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor ontwikkeling? In dit artikel verkennen we wat het vraagt om een écht lerende organisatie te zijn. Niet door losse trainingen of inspiratiesessies, maar door te bouwen aan een cultuur van vertrouwen, ambitie en gedeeld eigenaarschap. In dit artikel laat ik zien hoe jij als schoolleider daarin het verschil maakt – niet door alles zelf te weten, maar door het leren van je team mogelijk te maken. Wat is er nodig voor een groeicultuur? Hoe ziet leiderschap eruit dat ontwikkelen stimuleert?

Lees verderManagement
Verruim je blik op onderwijs en leiderschap
Verruim je blik op onderwijs en leiderschap

Wie over landsgrenzen heen kijkt, verrijkt zijn leiderschap. Dat ervaren schoolleiders Karin Wouters en Wilco Kannekens. Beiden brengen op een eigen manier hun rol naar een hoger plan dankzij buitenlandervaring. “Wat ik in andere landen zie, zet mij aan het denken over hoe het hier misschien anders kan.”

Lees verderProfessionalisering
Precies aan de goede dingen werken
Precies aan de goede dingen werken

Applaus en gejuich bij de laatste audit: obs Mathenesse heeft reden genoeg om de vlag uit te hangen. Ondanks een geschiedenis van rode cijfers en herstelopdrachten, is bereikt wat onbereikbaar leek. Achterstanden van wel twee jaar maakten plaats voor een groeispurt en waargemaakte verwachtingen. Onder leiding van kersverse directeur Lisette van den Berg en intern begeleider Jany Brussaard haalt het bevlogen team resultaten om van te dromen. Hoe heeft het team dit bereikt?

Lees verderKwaliteit
De kracht van thematisch lezen in de klas
De kracht van thematisch lezen in de klas

Stel je een klaslokaal voor waar kinderen niet alleen leren lezen, maar waar boeken een nieuwe wereld openen die goed aansluit bij wat ze op dat moment leren over de wereld om hen heen. Dat is de magie van thematisch lezen: taal, kennis en verwondering komen samen in één rijke leerervaring.

Lees verderDidactiek
Kennisnet lanceert toolkit over gebruik AI
Kennisnet lanceert toolkit over gebruik AI

Het had een verhaallijn kunnen zijn uit ‘1984’, de fictieve roman waarin George Orwell een angstwekkend toekomstbeeld schetst: kinderen op de basisschool die AI gebruiken om opdrachten te maken. Alleen: het is geen fictie. Het is realiteit. Of het angstwekkend is? Niet per se, als we met beleid te werk gaan. Daarom ontwikkelde Kennisnet een handige AI-toolkit voor het po en vo.

Lees verderOnderwijs & ICT
De Staat van het Vernieuwingsonderwijs
De Staat van het Vernieuwingsonderwijs

Het jaarlijkse rapport De Staat van het Onderwijs is in het basisonderwijs een moment van reflectie én ook enige frustratie. Wat als je als school bewust kiest voor een bredere visie op leren? Hoe krijg je erkenning voor je aanpak, als je onderwijs vooral langs de meetlat van de basisvaardigheden wordt gelegd? In dit gesprek vertelt lector Symen van der Zee (Saxion Hogeschool) over het initiatief De Staat van het Vernieuwingsonderwijs – een pleidooi voor erkenning, pedagogische ruimte, brede persoonswording en dialoog.

Lees verderKwaliteit

Partners

AVS
Inspirify
Leuker.nu
Maak je eigen onderwijsboek
Van Rooij Communicatie
Wakker Design
Wildeboer Onderwijsadvies
Wij Leren
Leskracht
M365Portal
Over
  • PO Management informeert directeuren en bestuurders in het primair onderwijs op praktische wijze over het werken aan schoolontwikkeling en professionalisering.
  • Het bookmagazine PO Management wordt in een oplage van 8.500 exemplaren in oktober en maart gratis verspreid op alle scholen in Nederland. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de partners van PO Management.
  • Op deze website publiceert PO Management regelmatig nieuwe artikelen en via e-mailnieuwbrieven worden de artikelen elke maand onder de aandacht gebracht van de scholen.
  • PO Management is een uitgave van Globolino Publishers.
Nieuwsbrief

Wil je nieuws en berichten over schoolontwikkeling en professionalisering in het primair onderwijs volgen? Meld je dan hieronder aan voor de PO Management Nieuwsbrief!