Congres: Begrijpend lezen in het po
19 mei 2025Eén op de vier leerlingen verlaat de basisschool met een zwak begrijpend leesniveau. Welke keuzes maak je in je aanbod van begrijpend lezen? Hoe selecteer en oefen je de juiste woorden voor een beter tekstbegrip? En wanneer heeft een leerling voldoende woordkennis voor het begrijpen van de bedoeling van een tekst?
Ga naar de website
Congres Van groep 2 naar groep 3
26 mei 2025Kleuters te vroeg of te laat naar groep 3 laten gaan, kan stagnatie of andere problemen in hun ontwikkeling veroorzaken. Hoe beslis je bij twijfels over de overgang van 2 naar 3? Hoe zorg je dat leerlingen in groep 2 en 3 hun eigen tempo van rijping mogen aanhouden? En hoe bereid je kleuters met spel voor op groep 3?
Ga naar de website
Congres ADHD bij meisjes
28 mei 2025Veel meisjes met ADHD doen alsof ze opletten, zijn dromerig en maken slordigheidsfoutjes. Wanneer je ADHD te laat herkent, lopen meisjes vast op school en ontwikkelen ze een negatief zelfbeeld. Maar welke houding van jou helpt meisjes met ADHD? En hoe pak je hun leerproblematiek aan?
Ga naar de website
Congres Kindermishandeling in het po en vo
16 juni 2025Kinderen zwijgen vaak over mishandeling. Ze zijn bang, schamen zich of voelen zich schuldig. Welke rol spelen de school en jij als leerkracht in het signaleren van kindermishandeling? Wanneer kies je voor zelf hulp bieden, hulp organiseren of een melding doen? En wat kun je na een melding verwachten van Veilig Thuis?
Ga naar de website