Onderwijs en onderzoek
Wij-leren.nl biedt u een uitgebreide onderwijskundige kennisbank en een helder beschreven begrippenkader.
Onderwijskundige specialisten geven hun mening over actuele ontwikkelingen.
Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door het volgen van wij-leren.nl.
10 vragen aan de Onderwijsinspectie - 2024
Machiel Karels Draagt de Onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs en de communicatie hierover bij aan de oplossing of juist aan de verdieping van het probleem?
Benut het leerpotentieel van alle leerlingen
Machiel Karels Hoge verwachtingen hebben een grote impact op het leren van leerlingen. Dit boek geeft aan hoe je als schoolteam samen kunt werken vanuit hoge verwachtingen en wat daar zoal bij komt kijken.
Dyssynchrone ontwikkeling
Carl D'hondt Dyssynchrone ontwikkeling is sinds lang een ingeburgerd begrip geworden in het begaafdheidsonderzoek. Maar wat is dyssynchroniciteit precies?
Hallo witte scholen - Klasse heeft ook een kleur
Machiel Karels Hallo witte scholen is een boek over onderwijsongelijkheid, institutioneel racisme en de strijd tegen stereotype verwachtingen.
Enkele tips om leerlingen te leren werken in groepen
Cheyanne Freitas Een strategie om leerlingen expliciete feedback te geven over groepsinteracties bevordert de participatie en samenwerking.
Klassenfeestjes, een feestelijke manier om sociale uitsluiting tegen te gaan
Laura Batstra Er zijn veel manieren om sociale uitsluiting in het onderwijs tegen te gaan. Een voorbeeld hiervan is een klassenfeest, hierbij worden alle kinderen uit de klas uitgenodigd.
Leren in verbondenheid - Praktisch boek over PLG's
Machiel Karels Leren in verbondenheid biedt een uitgebreide verkenning van de kracht van professionele leergemeenschappen (PLG) als instrument voor collectieve groei en vernieuwing binnen het onderwijs.
Onderwijshulp bij wisselend gehoorverlies (7). Problemen en hulp bij lezen en spelling.
Jeanne Buijks Hoe kan een leerling met wisselend gehoorverlies geholpen worden, om een moeizaam leerproces bij taal en spelling te voorkomen?
Professionele Leergemeenschap - het handboek
Machiel Karels Het concept van Professionele Leergemeenschappen (PLG's) is gericht op het creëren van een voortdurende ontwikkelingscultuur binnen scholen.
ReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
Machiel Karels Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren. ReguLEER maakt zowel de theoretische fundamenten als de praktische implementatie van ZRL toegankelijk.
2 Casus: Een daltonschool voor basisonderwijs
Piet van der Ploeg De paradoxen van eigenaarschap raken kernvragen van de pedagogiek en de didactiek. In dit tweede deel van negen artikelen wordt ingezoomd op eigenaarschap op een Daltonschool.